טלי פיירשטיין

מיקוד שיווקי למרצים

*שם:  
*טלפון:  
אימייל:  
*הערה:  

  • 17 פרמטרים בינלאומיים למדידת דוברים מקצועיים

    ניתוח הרצאה על פי פרמטרים בינלאומיים של אימון דוברים - 
    איך תדעו שאתם מרצים טובים?

    כמו לימודי משחק, גם בתחום ההרצאות ועמידה מול קהל, 
    אי אפשר באמת ללמוד משהו אם לא מרטיבים את הרגליים ומתרגלים באמת הלכה למעשה, סיטואציות של עמידה מול קהל. 
    כשאני מגיעה לראות לקוחות בפעולה, על במה, בזמן הרצאה מול קהל אמיתי יש לא מעט אלמנטים ומרכיבים שאליהם אני שמה לב. 

    הנה רשימה מפורטת של כל הפרמטרים הבינלאומיים שבהם מרצים טובים נמדדים. 

  • פרמטרים לא מילוליים - הגשה, שפת גוף, שימוש בקול, לבוש ועוד


    1. ניהול קהל 
    מרצה מיומן יודע לנהל ולהפעיל את הקהל שלו. 
    יודע לגרום לקהל להיות קשוב ויודע איך להגביר קשב אם הקשב נפל או ירד 

    2. יצירת חוויה
    בכל פעם שאנחנו עומדים מול קהל, נגדיר לעצמנו מהי החוויה שאנחנו רוצים להעביר. אילו רגשות / תחושות נעביר? 
    מה החוויה שהקהל יעבור ואיך הוא ידבר על זה אחר כך?
    איזה מילים נשתמש בכדי להבהיר לאנשים את החוויה שהם עומדים לעבור? 
    ואיך נייצר חוויה באופן לא מילולי? 

    3. ניהול ותכנון זמן 
    האם המרצה עומד בלוחות הזמנים, האם הוא יודע לנהל את הזמן נכון?
    האם הוא מגיע למצב שבו הוא דיבר יותר מדי על פרק שהוא לא התכוון ולא נשאר זמן לתוכן חשוב אחר ? 
    האם יש תחושה שהדברים החשובים ביותר לא נאמרו? 
    שההרצאה מתחילה על מי מנוחות ואז איפה שהוא באמצע מבינים שאפילו לא העברנו חצי מהתוכן ומתחילים להאיץ, לוותר על חלקים, לא להשאיר זמן לשאלות ? 
    ניהול ותכנון זמן הוא קריטי והוא קורה משלב תכנון ההרצאה ואימון בבית. 
    טיפ: תמיד תתכננו 15% פחות מהזמן. כי בזמן אמיתי תמיד יש זליגה. 

    4. שימוש במרחב הבמה
    הבמה זה הבית של המרצה. הוא צריך להרגיש שם הכי בנוח. 
    כמו שחקן שזז על הבמה בהתאם לתפקיד שלו, כך גם המרצה צריך להבין מהו שימוש נכון במרחב
    מתי זזים ומתי עומדים, מה זה משרת ללכת לצד אחד של הבמה ואז לזוז לצד אחד? 
    מתי זה מעייף את הקהל כזזים בתזזית כמו ארי בסוגר? 
    מה המינון הנכון של תזוזה על במה? 
    תשאלו את עצמכם: 
    עומדים קרוב לשפת הבמה או רחוק?
    מרגישים בנוח לזוז או קפואים במקום? 
    נצמדים לפודיום או זזים ממנו? 

    5. קשר עין 
    קשר עין עוזר לנו גם לתפוס קשב וגם לראות שהקהל איתנו. 
    יחד עם זאת אם תצלמו את עצמכם, תגלו שאתם לא מסתכלים על הקהל. 
    מרצים נוטים להסתכל למצגת, או להסתכל לקהל באופן כללי אבל לא לתפוס קשר עיניים עם פרטים בקהל
    לפעמים יש נטייה להסתכל רק על חלק אחד של הקהל 
    נטייה להיתקע על אדם או קבוצה מסוימים בקהל ולהסתכל רק עליהם או לכיוון שלהם 
    זו מיומנות שצריכים לעבוד עליה והיא קריטית בכדי להגביר חוויה אצל השומעים 

    6. שימוש ביד
    החלק אולי הכי מוכר למרצים והחלק שגורם להכי הרבה 
    מתח - מה לעשות עם הידיים??
    איך להחזיק אותם? מתי לנופף בהם? מתי לא? 

    לרוב האנשים שימוש בידיים הוא טבעי
    אך על הבמה, אנחנו פתאום מאבדים את הטבעיות הזו 

    ללמוד להשתמש בידיים בהלימה לטקסט
    באופן טבעי זה קריטי בכדי להפוך למרצים מקצועיים 
    כשאני מסתכלת על דובר, אני שמה לב האם הידיים שלו רפויות
    האם הם סגורות, האם הוא משתמש בהם או לא
    האם יש הלימה בין המסר להנפת היד. 

    לדוגמא: הלכתי לראות לקוחה שדיברה בין היתר 
    על מנגנון הקפיאה של האדם [ מנגנון ה FFF - בריחה, קפיאה או לחימה] 
    כשהיא דיברה על הקפיאה הידיים שלה זזו אפילו מהר
    יותר מבדרך כלל - כלומר הפוך לחלוטין למסר . 
    במצב של דיבור על קפיאה הייתי מצפה 
    שגם גוף הדובר יקפא, או ידיו לפחות, לפרק זמן של כמה שניות 
    על מנת להעביר את המסר הנכון. 

    7. סגנון אישי 
    זיהוי הסגנון האישי - רך, נעים, ישיר, "רוחניקי", 
    עסקי וקר, עצור, פתוח, רגוע, מחויך, פלרטטני, 
    נוקשה, אותנטי, מעונב... ועוד ועוד. 
    השלב הראשון בשיפור הוא לזהות איך אני על במה
    טיפ: אנחנו על הבמה כמו שאנחנו בחיים, רק במוגבר יותר. 

    8. אינטונציה ושימוש בקול - בקול שלנו שומעים הכל. 
    התלהבות, חיבור, אותנטיות, כאב, צמיחה, שיעמום או עניין, 
    שומעים בטחון, אסרטיביות, עוינות, חוסר חשק, רוך , קבלה, אהבה 

    קול יכול להיות שטוח, עמוק, עשיר, מהדהד, גובה מדי או נמוך מדי [גובה הצליל] קול יכול להיות סדוק ולפעמים אפילו לא נעים לאוזן 

    על המרצה לשלוט במסרים הלא מילוליים שיוצאים בעזרת האינטונציה והטונציה שלו. 
    היו ערים למה אתם רוצים לשדר והקליטו את עצמכם בכדי להתאמן שוב ושוב בכדי להשיג דיוק מירבי בין המסר שלכם בחלקים השונים של ההרצאה ובין האינטונציה שלכם. 

    למשל: לקוח שלח לי בווטסאפ קטע קול שבו הוא התאמן לקראת הרצאה. 
    הפידבק היחיד שאמרתי לו הוא "אל תתאמן בישיבה!" 
    איך ידעת שאני יושב? הוא התפלא.... 
    כי בקול שומעים הכל. 
    גם איך הסערפת עובדת כשיושבים ואיך היא עובדת כאשר עומדים. 

    9. שימוש נכון במצגת פאוורפוינט או עזרים ויזואליים אחרים 
    האם יש מצגת? האם צריך מצגת בכלל? 
    האם המצגת משרתת את ההרצאה והמרצה או רק מפריעה? 
    עמוסה מדי? מלל רב מדי? 

    האם המרצה משתמש במצגת כ"קביים" - מסובב גב לקהל ומסתכל על המצגת כל הזמן?
    האם המרצה יודע את החומר כל כך טוב, שהוא מתחיל לדבר על הנושא הבא ורק אז מעביר את המצגת ... ? 
    האם הוא מעביר שקופית, מחכה רגע, מסתכל על החומר בשקופית ואז מתחיל לדבר? 
    האם הקהל מרגיש שאם ייקחו למרצה את המצגת הוא לא יהיה מסוגל להעביר את ההרצאה? 
    האם המרצה בוודאות יודע את ההרצאה שלו גם ללא המצגת? 
    איזה עוד עזרים ויזואליים משתתפים בהרצאה? 

    10. ביגוד ותדמית
    נראות ויזואלית, בחירת בגדים, שיער מטופח, איפור לנשים, 
    זה חלק מה show של עולם ההרצאות. 
    איזה מסר ברצונכם להעביר בעזרת הביגוד? 
    האם הנושא שלכם עסקי ולכן לבוש מחויט יתאים?
    אם הנושא שלכם הוא בתחום האישי של אדם - כמו יחסים או הורות 
    כאן יהיה נכון להתלבש יותר רך 
    האם הבגד מגוהץ, יושב עליכם טוב, לא מפריע לכם, 
    מתבלט יותר מדי או לא? 
    האם כשאסתכל עליך - המראה שלך יפריע למסר לעבור?
    האם הקהל יתעסק במחשוף הגדול מדי, או חצאית צמודה מדי, או אולי מכנסיים מרושלות וחולצה לא מגוהצת לגבר, ג'קט גדול מדי או צמוד מדי
    האם אתם מרגישים בנוח? או מסדרים כל הזמן את הבגד... ? 

  • פרמטרים של תוכן, מסר ומיקוד

     

    1. האם המרצה יודע את התוכן שלו? תתפלאו, יש אנשים שמעיזים לעלות על במות לא מוכנים 

    2. האם הוא מתאמץ להיזכר בטקסט [רואים את זה ושומעים את זה] או מדבר חופשי ושולט בתוכן?

    3. האם המסר מחודד, ברור, נהיר - או שמא יש קפיצות ידע, חוסר השלמה ברעיונות [לא מסיימים רעיון אחד וכבר קופצים לרעיון הבא בתור] 

    4. איך הפתיחה של ההרצאה? האם היא חלשה? אולי פותחים את ההרצאה בגמגום או בהתנצלות? האם ברור לקהל לאן הם הגיעו ומה הולך להיות בהרצאה? האם התועלת  מודגשת?
    האם המרצה מעדכן את קהל מה עומד לקרות ועם מה הם יצאו בסוף?
    או אולי צוללים ממש בהתחלה לתוך "פסקה שלישית" בלי כותרת, כותרת משנה, פסקה הראשונה והשנייה והקהל הולך לאיבוד... 


    5. האם המרצה שולט בטכניקות להעברת מסרים כגון: לספר סיפור, להפעיל קהל, לשאול שאלות,לעורר רגש, לדבר לקהל במושגים של הקהל [ולא במושגים של עצמו] ?

    6. האם יש חזרה עקבית על מסר העל של ההרצאה? האם כל רעיון נמסר באופן מלא ושלם ומובן?
    האם עקרונות או תובנות נמסרות באופן מסודר ומלא או שיש התפזרות, מועברים עשרות מסרים וכל מסר כזה, נקטע באמצע בלי להעביר את הרעיון השלם? 

    7. שימוש בפתורי שכנוע ושיווק 
    זה כבר לא פרמטר אוניברסלי רגיל , זה כבר פיתוח אישי שלי. 
    אם ההרצאה היא שיווקית, עלינו להעביר את הקהל מסע מנקודה A לנקודה B.
    מסע של הדגשת הפער בין מצוי ורצוי בכדי שנוכל לעורר תאבון למוצר או שירות נוסף. 

    אחרי הכל , הרצאה שיווקית היא פלטפורמה לקידום אישי ועסקי. 
    האם המרצה הכניס מספיק כפתורי שיווק ושכנוע על מנת להפוך את התוכן שלו למעורר תאבון? 

    הערת סיום: 
    אולי נראה או נדמה שאם יציידו מישהו עם הרשימה הזו, הוא יוכל להגיע 
    לראות מרצה ולעשות לו ניתוח הרצאה... אז זהו... שכנראה לא. 
    רשימה זו גובשה ע"י אנשים שראו אלפי מרצים בחייהם. 
    כותבת זו , ראתה בימיה יותר מ 10,000 הרצאות. 

    לראות את כל זה ולשים לב לעוד עשרות דברים קטנים זו מיומנות נרכשת שלוקחת שנים. :-) 

    אבל זה בטח יעזור לך להשתפר בהרצאות שלך אם תתחיל/י לשים לב ולשים זרקור כל פעם על משהו אחר כשאת/ה עולה על במות. 

BizMakeBiz פותח ע"י